Παγκόσμια Κρίση Πανδημίας Κορωνοϊού (COVID-19) και τι μας Δίδαξε

Αδιαμφισβήτητα, η υγειονομική κρίση που βιώνει ολόκληρος ο πλανήτης, είναι μια από τις χειρότερες που έχει περάσει ποτέ, με τεράστιες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, αλλά και με ανυπολόγιστες ζημιές στην οικονομία διεθνώς. Δικαιολογημένα λοιπόν, πολλοί συγκρίνουν τις συνέπειές της με εκείνες του μεγάλου οικονομικού κραχ του 1929.
Ενδιαφέρον έχει να δούμε πώς επέδρασε η κρίση αυτή στην καθημερινότητα των ανθρώπων και συγκεκριμένα πώς διαμορφώθηκαν οι αγοραστικές συνήθειες, αλλά και ποιοι όροι αναζήτησης (σε μηχανές αναζήτησης όπως η Google) μονοπώλησαν το ενδιαφέρον του κόσμου.

Τάσεις αναζητήσεων κατά την περίοδο του lock down

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τάση (Δεδομένα από Google Trends) στο στις αναζητήσεις της λέξης «κορωνοϊός», όπου στην Ελλάδα είχαμε το μέγιστο ενδιαφέρον γύρω από αυτήν στις 26 Φεβρουαρίου 2020, ημερομηνία κατά την οποία πρωτοεμφανίστηκε επίσημα ο ιός στη χώρα μας (με τα πρώτα επιβεβαιωμένα κρούσματα).

Έπειτα παρουσιάστηκε μια μικρή πτώση στις εν λόγω αναζητήσεις, ενώ στη συνέχεια το ενδιαφέρον αναζωπυρώθηκε στο διάστημα 10-16 Μαρτίου 2020, ημερομηνίες κατά τις οποίες αποφασίστηκε σταδιακά η  αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών, καφετεριών, μπαρ, μουσείων, εμπορικών κέντρων, αθλητικώ

ν εγκαταστάσεων, εστιατορίων και εμπορικών καταστημάτων. Ενώ ένα τρίτο κύμα ενδιαφέροντος, σχετικά με την αναζήτηση αυτή, επανήλθε στις 23 Μαρτίου 2020, προερχόμενο από την απόφαση για σημαντικούς περιορισμούς στις μετακινήσεις των πολιτών σε ολόκληρη την επικράτεια.

Παράλληλα, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αναζητήσεις σχετικά με τη λέξη «coronavirus», παρουσιάζουν το μέγιστο λίγο αργότερα, στις 15 Μαρτίου 2020, ταυτόχρονα δηλαδή με τη μεγαλύτερη εξάπλωση του κορωνοϊού σε ακόμα περισσότερες χώρες της Δύσης, ανάμεσά τους και στις ΗΠΑ:

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η Google ανέπτυξε έναν νέο τρόπο παρουσίασης συγκεκριμένων αποτελεσμάτων γύρω από την πανδημία και τα στοιχεία της, κατά την αναζήτηση του χρήστη, όταν αυτή περιλαμβάνει τον όρο «κορονωϊός».
Παρουσιάζεται λοιπόν μια ειδική πλατφόρμα με όλες τις πληροφορίες, καθώς και ένας χάρτης (στα δεξιά της οθόνης). Σε αυτόν ο χρήστης μπορεί να ενημερωθεί άμεσα για το σύνολο των κρουσμάτων, τους νεκρούς και τον συνολικό αριθμό των κρατών του πλανήτη που έχουν τουλάχιστον ένα επιβεβαιωμένο κρούσμα.

Παράλληλα, η Google εμφανίζει “ειδοποίηση SOS” σε κόκκινο πλαίσιο στην περίπτωση που κάποιος αναζητήσει τη λέξη “κορωνοϊός” ή “coronavirus” στη μηχανή της (αριστερό μέρος της οθόνης). Τέλος, παρουσιάζει βασικές πληροφορίες στα ελληνικά, όπως οδηγίες για τον νέο κορωνοϊό από τον ΕΟΔΥ, ή ερωτήσεις και απαντήσεις, καθώς και συμβουλευτικές πληροφορίες.

Πάμε όμως να δούμε ακόμα πιο συγκεκριμένες αναζητήσεις (ολόκληρες φράσεις), όπως αυτές διαμορφώθηκαν στις ΗΠΑ, σε ένα χρονικό διάστημα από τις 20 Ιανουαρίου 2020, μέχρι και τον Απρίλιο του 2020 και αποτυπώνουν στον μέγιστο βαθμό τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του μέσου ανθρώπου, ο οποίος βίωσε όλη αυτή την κατάσταση, που πάνω-κάτω ήταν παρόμοια σε κάθε γωνιά της Γης.

20/1/2020 – 05/03/2020:
What is coronavirus?
What are symptoms of coronavirus?
How to prepare for coronavirus?
13/03/2020:
How to get tested for coronavirus?
What is pandemic?
How to file for unemployment?
What is considered a fever?
How to make hand sanitizer?

03/04/2020:
How to make a face mask with fabric?

Όπως παρατηρούμε, ο τρόπος ανάπτυξης των αναζητήσεων είναι πολύ χαρακτηριστικός. Στο πρώτο στάδιο που ακούγεται η είδηση για πρώτη φορά, ο κόσμος ξεκινά με πολύ γενικές ερωτήσεις του τύπου «τι είναι ο κορωνοϊός;» (What is/how to…). Στο στάδιο της περαιτέρω διάδοσης, ο φόβος του ατόμου αν έχει νοσήσει, αλλά και πώς θα προστατευτεί για να μην συμβεί αυτό, τον οδηγεί να συνεχίσει με ειδικότερες ερωτήσεις/απορίες (τι είναι η πανδημία;, πώς θα κάνω τεστ για κορωνοϊό;, πώς φτιάχνω αντισηπτικό χεριών; κλπ). Ενώ, τέλος, στο στάδιο που ο κόσμος έχει εξοικειωθεί με την όλη κατάσταση και την έχει αποδεχθεί, προχωρά στις αναζητήσεις της «επόμενης ημέρας», π.χ. «πώς μπορώ να φτιάξω υφασμάτινη μάσκα».

Η συμπεριφορά των καταναλωτών κατά την περίοδο του lock down

Ας πάμε τώρα να δούμε και να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την αγοραστική συμπεριφορά και τις ανάγκες των καταναλωτών, όλο αυτό το χρονικό διάστημα της πανδημίας.
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι τάσεις που παρατηρήθηκαν μας έδειξαν ότι οι άνθρωποι προσαρμόζονται στη νέα τους κατάσταση και οι συμπεριφορές τους αρχίζουν να γίνονται πιο συνεπείς.
Έτσι, αντί να συνεχίσουμε να εστιάζουμε στις άμεσες ανάγκες και στις αναδυόμενες τάσεις, θα διερευνήσουμε τη μεγαλύτερη εικόνα, δηλαδή τις μακροοικονομικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, για να κατανοήσουμε ποιος μπορεί να είναι ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος στον κόσμο μετά το lockdown.

Αυτές οι τάσεις αναζήτησης καλύπτουν πέντε βασικά θέματα:

 

1) Οι χρήστες παραμένουν ενημερωμένοι, διαβάζοντας τους πιο πρόσφατους κανόνες για τον COVID-19. (Τις προηγούμενες εβδομάδες υπήρχε ένα συνεχές ενδιαφέρον, σχετικά με τους κυβερνητικούς κανόνες και περιορισμούς που έθετε κάθε χώρα, π.χ. «τι εππιτρέπεται…;» Ενώ παράλληλα οι χρήστες παρέμεναν αισιόδοξοι και αναζητούσαν όρους όπως «πότε θα ξανανοίξουν τα κομμωτήρια;», «πότε ξανανοίγουν τα σχολεία;» κλπ).

2) Βιοπορισμός – Εισόδημα: Οι καταναλωτές αναζητούν οικονομική ασφάλεια. (Η αισιοδοξία έδωσε τη θέση της στην ανασφάλεια σχετικά με την επαγγελματική και οικονομική κατάσταση. Αναζητήσεις σχετικές με: «στήριξη ανεργίας», «επίδομα ειδικού σκοπού», «άδεια ειδικού σκοπού», «μείωση φόρων» κλπ).

3) Πώς αισθάνονται οι άνθρωποι: Οι χρήστες αναζητούν πώς μπορούν να παραμείνουν σωματικά και ψυχικά υγιείς. («γυναικεία ποδήλατα», «δίαιτα», «υγιεινή διατροφή», «απώλεια βάρους», «ψυχική υγεία/υγιεινή», «βιταμίνη D», «superfoods» είναι κάποιοι από τους όρους που είχαν μεγάλο όγκο αναζητήσεων κατά την περίοδο της καραντίνας).

4) Πώς μαθαίνουν οι άνθρωποι: Η αναζήτηση εκπαιδευτικών εργαλείων και πλατφορμών είναι πολύ υψηλή. («distance learning», «online εξετάσεις», «σχολείο στο σπίτι», «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» κλπ).

5) Τι κάνουν οι άνθρωποι. Συνήθειες: Η αγοραστική συμπεριφορά και οι ψυχαγωγικές αναζητήσεις έχουν αλλάξει. Οι καταναλωτές έχουν βρει νέους τρόπους να παραμένουν απασχολημένοι στο σπίτι και στους εξωτερικούς χώρους τους και να έχουν πρόσβαση σε ό, τι χρειάζονται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Η συμπεριφορά καταναλωτή έχει αλλάξει, με τις αυξημένες αναζητήσεις για «διαδικτυακές αγορές», «έπιπλα εξωτερικού χώρου», «φορητοί υπολογιστές/laptop» κλπ, να παρουσιάζουν συνεχώς ανοδική τάση.

Παρά το lockdown, πολλοί προτίμησαν να κάνουν έναν σύντομο περίπατο καθημερινά για καθαρό αέρα και άσκηση. Για να βοηθηθούν σε αυτό, οι καταναλωτές εξερευνούν τον σωστό εξοπλισμό και τις κατάλληλες τοποθεσίες κοντά στο σπίτι τους: «πάρκο κοντά μου», «μέρος για τρέξιμο», αλλά φυσικά και ψάχνοντας και αγοράζοντας συχνότερα πια, αθλητικό εξοπλισμό όπως: «αθλητική φόρμα», «παπούτσια για τρέξιμο» κλπ.

Για να παραμείνουν απασχολημένοι, οι άνθρωποι παίζουν επίσης όλο και περισσότερο παιχνίδια. Αυξημένη ήταν η τάση αναζήτησης όρων όπως: «αγορά παζλ», «επιτραπέζια παιχνίδια», αλλά και «online παιχνίδια».

Το Google Trends επιδεικνύει επίσης αυξημένο ενδιαφέρον για παρακολούθηση διαδικτυακών αθλημάτων – ακόμη και αν δεν πραγματοποιούνταν νέοι αγώνες αυτήν την περίοδο – και ψυχαγωγίας. Στη Γαλλία είδαμε αυξημένες αναζητήσεις για τον ποδοσφαιρικό αγώνα «1982 Κύπελλο Γαλλίας» και στη Γερμανία για «Γερμανία εναντίον Αργεντινής». Οι άνθρωποι έψαξαν κατά κόρον και παρακολούθησαν διάφορες: παλαιότερες συναυλίες, εικονικές συναυλίες, live μετάδοση τραγουδιών από διάφορους καλλιτέχνες κλπ. Τέλος, αυξήθηκαν πάρα πολύ οι αναζητήσεις σχετικά με online παρακολούθηση θεαμάτων όπως: θεατρικές παραστάσεις και ταινίες, αλλά και σχετικά με συνδρομητική τηλεόραση και παρόχους τηλεοπτικών προγραμμάτων και ταινιών (Netflix, Apple TV, HBO, Amazon Prime Video κλπ).

Μαθήματα από το lock down της πανδημίάς

Με βάση τη συμπεριφορά καταναλωτή που περιγράψαμε παραπάνω, τίθεται επομένως ένα ερώτημα. Πώς μπορούμε να βγούμε από την κρίση πιο δυνατοί; Όπως έλεγαν και οι παλιοί, η κρίση γεννά ευκαιρίες. Επομένως, θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις νέες αγοραστικές συνήθειες που καθιερώνονται,  ολοκληρώνοντας με προσοχή τη στροφή προς το διαδικτυακό εμπόριο. Για πολλές επιχειρήσεις που επιθυμούν να εναρμονιστούν με τα νέα δεδομένα και να μη μείνουν αμέτοχες, ως απλοί παρατηρητές της κατάστασης, ένας νέος δρόμος ανοίγεται μπροστά τους, με αμέτρητες επιλογές και λειτουργίες, που σκοπό έχουν να τους λύσουν τα χέρια, αλλά και να χαρίσουν την απόλυτη ασφάλεια και τη μέγιστη ευχαρίστηση στους δυνητικούς πελάτες τους.

Αργά η γρήγορα, η κοινωνία θα βρει και πάλι τις ισορροπίες της και η οικονομία θα επανέλθει στους κανονικούς ρυθμούς της. Αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια, βρίσκονται και πρέπει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων: κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ιδρύματα, χρησιμοποιώντας ποικίλα εργαλεία και διάφορους τύπους χρηματοδοτήσεων (δωρεές, επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις).

Η Google και η πανδημία COVID-19

Μια τέτοια προσπάθεια κάνει από την πλευρά της και η Google, αντιλαμβανόμενη τις δυσκολίες των ημερών μας. Όπως ανακοίνωσε:

«Για να συμβάλουμε στην αντιμετώπιση ορισμένων από τις πρωτόγνωρες προκλήσεις που εξακολουθείτε να αντιμετωπίζετε, ανακοινώσαμε πρόσφατα τη δέσμευσή μας , προσφέροντας πάνω από 800 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, για να βοηθήσουμε τους δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς που επηρεάζονται από τον COVID‑19. Συμπεριλαμβάνονται 340 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε πιστώσεις διαφήμισης για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το Google Ads.»

Δημήτρης Κουρτζίδης
Customer Growth Executive
Pulse Media
Μπορούμε να βοηθήσουμε;

Κλείσε τώρα ραντεβού με την ομάδα μας για να διερευνήσουμε τις ανάγκες της δική σας επιχείρησης

Νοέμβριος 2020
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Θέλεις να μάθεις πως μπορεί να εφαρμοστεί στην επιχείρησή σου;