Digital marketing, επιχειρείν και πανδημία

Η κρίση που επέφερε παγκοσμίως η πανδημία του COVID-19 είναι αδιαμφισβήτητα τεράστια. Σε όλα τα επίπεδα.

Οι επιχειρήσεις στις πληγείσες από τον ιό περιοχές, αναγκάστηκαν να κλείσουν ή να υπολειτουργήσουν, καθώς εν μέσω lockdown, ο κόσμος αποφάσισε να κάνει το σωστό και ασφαλές, μένοντας σπίτι. Η οικονομία διέγραψε μία κατακόρυφη πορεία προς τα κάτω, μη αναμενόμενη και γι’ αυτό δύσκολα διαχειρίσιμη.

Η παγκόσμια οικονομική κρίση δεν θα μπορούσε να μην αγγίξει και τον τομέα του digital marketing, έναν από τους κυριότερους πλέον τρόπους διαφημιστικής προώθησης υπηρεσιών και προϊόντων επιχειρήσεων κάθε είδους, ανά την υφήλιο.

Οι επιχειρηματίες δεν διέθεταν τους οικονομικούς πόρους για να συνεχίσουν να διαφημίζουν τις επιχειρήσεις τους online. Κάποιοι επέλεξαν να σταματήσουν προσωρινά την προβολή τους, ενώ μερικοί διατήρησαν τις διαφημίσεις τους με σημαντικά χαμηλότερο budget, ώστε απλώς να μην βγουν τελείως εκτός παιχνιδιού.

Ωστόσο, το Facebook, ως το κορυφαίο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στο διαδικτυακό marketing, δεν έμεινε αμέτοχο. Το αντίθετο μάλιστα! Φρόντισε με κάθε τρόπο να στηρίξει τις επιχειρήσεις, που έχουν πληγεί – ιδίως τις μικρότερες.

Πώς βοήθησε το Facebook τις επιχειρήσεις

Ανταποδίδοντας την αφοσίωση των μικρών επιχειρήσεων, την επιλογή τους ουσιαστικά να διαφημίζονται τόσο καιρό σε αυτό, δημιούργησε για αυτές ένα πρόγραμμα στήριξης, ύψους 100 εκατ. δολαρίων, σε μετρητά και ad credits. Μία σημαντική πρωτοβουλία, ένα απαραίτητο boost για την οικονομική ενίσχυση περίπου 30.000 επιχειρήσεων σε πάνω από 30 χώρες. (βλ. www.facebook.com/business/boost/grants).

Παράλληλα, για τις ΗΠΑ ήδη προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες να ανακαλύπτουν στην πλατφόρμα του ειδικές δωροκάρτες για αγαπημένες τους επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα για τοπικά εστιατόρια, εφόσον οι επιχειρήσεις αυτές έχουν κάνει το σχετικό apply για το promotion των εν λόγω gift cards.

Όμως, οι δυνατότητες που παρέχονται από το Facebook στους επιχειρηματίες, αυτή την τόσο δύσκολη περίοδο, δεν σταματούν εδώ. Κάθε ένας από τους ιδιοκτήτες μίας επιχείρησης, θα μπορεί να εκκινεί ένα προσωπικό fundraising, ένα πρόγραμμα δηλαδή για τη συγκέντρωση ενός ποσού ως δωρεά για την επιχείρησή του, στοχεύοντας ουσιαστικά στο loyalty των πελατών του.

Το Instagram ακολουθεί, με εξίσου σπουδαίες πρωτοβουλίες, όπως η επιλογή από τον εκάστοτε χρήστη συγκεκριμένου αυτοκόλλητου, με το οποίο μπορεί να κάνει mention μέσα σε ένα story τη δική του αγαπημένη μικρή επιχείρηση.

Γιατί αυτοί που συνέχισαν να προβάλλονται έχουν προβάδισμα;

Οι συνθήκες της κρίσης του κορωνοϊού είναι λογικό να προκαλούν ανησυχία, απαισιοδοξία και επιφύλαξη. Από τη μία, οι ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν, από την άλλη οι άνθρωποι που αναγκάστηκαν να κλειστούν στα σπίτια τους, βάζοντας τη ζωή τους -επαγγελματική και κοινωνική- σε παύση. Η αγωνία για το μέλλον. Ο φόβος.

Ο ιός δεν έφερε τα πάνω κάτω μόνο στον τομέα της υγείας, που σαφώς είναι και ο σημαντικότερος από τους πληγέντες, αλλά και στην οικονομία, που ίσως η πληγή της να μείνει και πιο μακροπρόθεσμα ανοιχτή.

Μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο άγχους για τα μελλούμενα, ποιος θα νοιαζόταν αν θα παραμείνει ενεργή η Facebook καμπάνια του; Γιατί να σε μάθουν σε μία περίοδο που ίσως δεν ενδιαφέρονται καθόλου για εσένα; Δικαιολογημένες ανησυχίες, όμως, οι ειδικοί του marketing διαφωνούν.

Οι περίοδοι -όποιου είδους- κρίσης ενδείκνυνται για έξυπνες κινήσεις. Ας αρχίσουμε από αυτό. Έπειτα, κατά τη διάρκεια σχεδόν 2 μηνών αποκλεισμού από την κανονικότητα, κατά τη διάρκεια μίας δυσανάλογα μεγάλης για τα συνήθη δεδομένα αναγκαστικής αποχής πολλών από τα εργασιακά τους καθήκοντα, εν μέσω μίας αυστηρής απαγόρευσης – περιορισμού ακόμη και της κυκλοφορίας, τα φυσικά καταστήματα είναι αυτά που πλήττονται περισσότερο. Όλα, λόγω μείωσης τζίρου και κέρδους, αλλά σε μεγαλύτερο βαθμό τα μαγαζιά στις γειτονιές. Ποιος και πώς θα πάει να αγοράσει ό,τι χρειάζεται;

Η λύση τότε φαίνεται να είναι μία. Το internet. Οι διαδικτυακές πωλήσεις αυξήθηκαν και μάλιστα συγκεκριμένοι τομείς, όπως το delivery από σουπερμάρκετ (βλ. συνεργασία Σκλαβενίτη – e-food), τα καλλυντικά, τα καθαριστικά και τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών ήταν, μεταξύ άλλων, οι μεγάλοι νικητές.

Πώς θα μαθαίναμε καλύτερα για τα συγκεκριμένα brands ή για τα e-shop που πιθανόν να τα πουλάνε; Μα μέσα από τις διαφημίσεις τους στο Facebook (και στο Instagram) φυσικά. Να γιατί κάποιες επιχειρήσεις, από αυτές που φυσικά δεν ανέστειλαν τη λειτουργίας τους, έπραξαν σωστά. Συνεχίζοντας την διαφημιστική τους προβολή στα social media, κατάφεραν να πάρουν μεγάλο μερίδιο της αγοράς από τους ανταγωνιστές που επέλεξαν ή δεν μπόρεσαν να κάνουν το ίδιο.

Άλλωστε, όταν κάποιος είναι κλεισμένος σχεδόν συνέχεια στο σπίτι του, είναι πολύ πιθανότερο να έχει χρόνο να ασχοληθεί με το Facebook και ενδεχομένως να πραγματοποιήσει μία online αγορά, στην οποία θα οδηγηθεί άμεσα ή έμμεσα μέσω αυτού.

Όμως, συνέβη και το εξής. Επιχειρήσεις που έκλεισαν εξακολούθησαν να ενημερώνουν το κοινό τους, προσφέροντάς τους συμβουλές για την πανδημία, στήριξη και κατανόηση, χαρούμενα post για να τους μεταφέρουν αισιοδοξία, πραγματοποίησαν give away με προϊόντα τους για να ανταμείψουν εκείνους που συνέχισαν να τους ακολουθούν και να έχουν μαζί τους engagement, ενισχύοντας μοιραία το engagement αυτό! Και κυρίως, υπενθυμίζοντάς τους την παρουσία τους!

Ποιο κατάστημα θα επισκέπτονταν οι χρήστες από κοντά, όταν επιτέλους θα τους δινόταν η δυνατότητα να βγουν από το σπίτι; Σε ποια καφετέρια ή εστιατόριο θα απολάμβαναν τον καφέ και το γεύμα τους; Μα φυσικά σε αυτά που τους έκαναν παρέα σε όλη την καραντίνα. Που, ίσως και χαριτολογώντας να μπορούσαμε να πούμε ότι, «βαρέθηκαν να βλέπουν». Σε όρους Facebook διαφήμισης, μιλάμε για remarketing. Με λίγα λόγια, επαναλαμβόμενες διαφημίσεις με βάση τις προτιμήσεις του εκάστοτε χρήστη.

Η συμπεριφορά των χρηστών στο Facebook -και γενικότερα στο διαδίκτυο- άλλαξε, όπως συμβαίνει πάντα και παντού, όταν προκύπτει μία κρίση, πόσω μάλλον μία τέτοια, τόσο ιστορική και δικαίως συγκρινόμενη με ανάλογες που συγκλόνισαν την ανθρωπότητα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο κόσμος, για να νιώθει ασφαλής, στράφηκε αρκετά στις online αγορές τροφίμων ή απολυμαντικών, που κανονικά θα προμηθευόταν από το σουπερμάρκετ  ή αντίστοιχα το φαρμακείο της γειτονιάς του. Οπότε οι επιχειρήσεις που ασχολούνταν με αυτούς τους τομείς, έκαναν «χρυσές» δουλειές. Δεν θα ήταν κρίμα μία τέτοια επιχείρηση να μην αξιοποιήσει μία τέτοια νέα ανάγκη που δημιουργήθηκε λόγω των συνθηκών; Δεν θα ήταν κρίμα να μην διαφημιστεί;

Αντίστροφα, ο τουρισμός είναι από τους τομείς που έχει πληγεί αρκετά περισσότερο συγκριτικά με άλλους. Στοπ στις πτήσεις. Στοπ στις μετακινήσεις. Στοπ και στην χαλάρωση που δημιουργεί η εικόνα μιας διαφήμισης της πισίνας ενός ξενοδοχείου. Οι άνθρωποι είναι φοβισμένοι, ακόμη και τώρα που σιγά – σιγά ανοίγει ο δρόμος για την επαναλειτουργία των αεροπορικών εταιριών και των καταλυμάτων. Ακόμη και παρά το γεγονός ότι θα (πρέπει να) τηρηθούν όλοι οι υγειονομικοί κανόνες, δεν είναι σίγουροι ότι θέλουν να βουτήξουν σε αυτή την πισίνα. Δύσκολη περίπτωση προώθησης, που θέλει προσοχή και διακριτικότητα.

Η επόμενη ημέρα

Ευχόμαστε και ελπίζουμε, όλα να γίνουν ξανά όπως πριν και ίσως – με τις πολλές ευκαιρίες που ανέκαθεν, όπως έχει δείξει η ιστορία, εμφανίζονταν σε κάθε κρίση- να γίνουν και ακόμη καλύτερα. Στο χέρι μας είναι να προσπαθήσουμε όλοι μαζί, άνθρωποι και επιχειρήσεις, με κανόνα την ευθύνη, την στήριξη στον συνάνθρωπο και συνεργάτη, με μέσο το Facebook ή όποιο άλλο εργαλείο, αλλά κυρίως με πίστη στη δημιουργικότητα και την επιχειρηματικότητα, να επανέλθουμε και να ξαναφτιάξουμε μία όμορφη ζωή και μία ισχυρή οικονομία.

Μαρία Τζωρτζάκη
Customer Growth Executive
Pulse Media
Μπορούμε να βοηθήσουμε;

Κλείσε τώρα ραντεβού με την ομάδα μας για να διερευνήσουμε τις ανάγκες της δική σας επιχείρησης

Νοέμβριος 2020
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Θέλεις να μάθεις πως μπορεί να εφαρμοστεί στην επιχείρησή σου;